OVER DE CAMPAGNE

De 'Ik ben ...' campagne is inmiddels onderdeel van stichting 'Ik ben goed zoals ik ben’ en heeft al twee succesvolle edities doorlopen, met de deelname van maar liefst 11 gemeenten. In de titel van de campagne wordt al verwezen naar de essentie van deze campagne. Een eenvoudige zin, maar met een diepere betekenis. Het is een uitnodiging aan jongeren om zelf invulling te geven aan de woorden 'Ik ben ...'. Of het nu gaat om het toekennen van een label, zoals LHBTIQA, of simpelweg je eigen naam, alles kan. Daarnaast biedt deze campagne de mogelijkheid om ook andere vormen van ‘jezelf zijn’ zichtbaarheid te geven. We beperken ons niet enkel tot de LHBTIQA+ gemeenschap. Dit initiatief en idee komt voort uit de overtuiging dat ieder individu goed is zoals diegene is. De campagne geeft jongeren de ruimte om hun eigen identiteit te ontdekken en te omarmen, en moedigt hen aan om deze identiteit met trots uit te dragen naar de wereld om hen heen. Bovendien toont deze campagne ook de diversiteit aan manieren waarop men zichzelf kan zijn.

 

Eén van de speerpunten is de laagdrempelige manier om deze thematiek onder de aandacht te brengen. Dit doen we door een positieve toon, kleurrijke uitingen en echte mensen centraal te stellen. Deze aanpak creëert een uitnodigende sfeer en stimuleert op een toegankelijke manier gesprekken over je eigen identiteit.

 

De 'Ik ben ...' campagne vindt plaats in de twee weken voorafgaand aan Paarse Vrijdag (2 t/m 13 december 2024). Gedurende deze periode zullen we naar diverse scholen gaan om daar de campagne uit te gaan zetten, in grote lijnen gaat het hierbij om educatie & positieve zichtbaarheid.

stichting
´ik ben goed zoals ik ben´

Stichting 'Ik ben goed zoals ik ben' is een nieuwe organisatie met als missie; het bevorderen van zelfacceptatie en zelfexpressie. Ons doel is simpel maar krachtig: ieder mens laten inzien en uitdragen dat ze goed zijn zoals ze zijn.

 

We willen een ruimte creëren waar zelfexpressie wordt aangemoedigd en diversiteit wordt gevierd in al haar vormen en kleuren. Door middel van zichtbaarheid en educatie streven we ernaar om mensen te inspireren en te ondersteunen bij het vinden van hun eigen identiteit.

 

In deze tijd van een toenemende polariserende samenleving is de missie van deze stichting relevanter dan ooit. Ondanks onze recente start willen we de samenleving doordringen met het belang van acceptatie en respect voor diversiteit. Als een frisse wind zijn we vastbesloten om een blijvende impact te hebben op zelfliefde, zelfacceptatie en inclusiviteit. Nu, meer dan ooit, is het moment aangebroken om deel uit te maken van dit nieuwe hoofdstuk en gezamenlijk een cultuur van positieve verandering te creëren. We nodigen iedereen uit om samen met ons bij te dragen aan een meer inclusieve en tolerante samenleving.

 

Ondanks dat de stichting nieuw is, wordt het bestuur van de stichting gevormd door drie ervaren leden. Deze ervaring is te danken aan hun rol als initiatiefnemers van zowel de stichting als de campagne. Daarnaast heeft (een deel van) het bestuur een relevante achtergrond binnen de thematiek van de stichting.

 

Voorzitter: Mevrouw J. Olthof (Janneke)

Secretaris: De heer B. Swildens (Beer)

Penningmeester: De heer J. Kleinhesselink (Jelle)

OVER DE INITIATIEFNEMERS

Beer Swildens is opgegroeid in Winterswijk en woont sinds 2019 in Amsterdam. Hij zet zich actief in voor de emancipatie van de LHBTIQ+ gemeenschap in Nederland. Dit doet hij door middel van het geven van adviezen, het maken van web programma’s en het meedenken aan het project ‘Ik ben’.

Sinds 2021 werkt hij mee bij Vanjelle Producties aan de korte film ‘Ik ben Levi’.

 

Jelle Kleinhesselink startte in 2015 zijn productiehuis Vanjelle Producties op. Zijn filmdebuut was met de film ‘Homo?! Boeit geen flikker’ . Met deze film is hij langs scholen gegaan en heeft daar veel impact kunnen maken. Maatschappelijke thema’s zoals alcohol en drugs, keuzestress maar dus ook seksualiteit komen aan bod bij zijn films. Sinds 2021 is hij mede producent en regisseur van de film ‘Ik ben Levi’.

 

Tijdens het produceren van de film kwam er al vrij snel het idee om naast de film ook een les te ontwikkelen waar de film onderdeel van is. Zo hopen de makers nog meer impact te kunnen maken. Daarnaast ontstond het aanvullende idee van een positieve campagne over jezelf kunnen zijn. De ‘Ik ben …’ campagne focust op het ‘jezelf’ kunnen en mogen zijn. Hiermee willen de makers jongeren motiveren de ‘Ik ben …’ voor zichzelf in te vullen. Of dit nou door middel van een label is (LHBTIQ) of juist door middel van je eigen naam. Alles is goed, want je bent goed zoals je bent. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en dat kunnen uitdragen naar de buitenwereld.