OVER DE CAMPAGNE

De 'Ik ben ...' campagne. Een campagne die zich richt op jezelf zijn.

Door middel van de titel ‘Ik ben …’ willen we jongeren de kans geven om de ‘Ik ben..’ zelf in te vullen. Of dit nou een label is of je eigen naam. Alles mag. Want jij bent goed zoals je bent. Wij vinden het belangrijk dat ieder mens zichzelf kan identificeren zoals men dat zelf wilt. Ieder moet zichzelf kunnen zijn en dat ook durven uitdragen aan de wereld om je heen. Deze inclusiviteit willen we doorgeven aan jongeren!

Onderdeel van de campagne is de korte film 'Ik ben Levi' en een lesprogramma. Door middel van de campagne willen we de film en het lesprogramma wegzetten bij jongerenorganisaties en op middelbare-/mbo scholen. Het is een positieve en kleurrijke campagne die vooral uitnodigt om eens over 'jezelf zijn' na te denken en het gesprek daarover te voeren.

 

De campagne wordt geproduceerd door Vanjelle Producties.

Terugblik | De eerste editie

Op 6 oktober 2022 ging de 17 minuten durende shortfilm ‘Ik ben Levi’ in première op het Gerrit Komrij College in Winterswijk, de draaigemeente. Deze feestelijke avond stond voor ons, de makers, in het teken van het presenteren van de film én gesprekken voeren met de aanwezige partners om hiermee een zaadje te planten voor de toekomst van de film. Op deze feestelijke avond waren alle Achterhoekse gemeenten vertegenwoordigd. Enkel dit feit maakte de avond al een groot succes. Dit was namelijk de eerste keer dat alle Achterhoekse gemeenten gezamenlijk vertegenwoordigd waren bij een evenement dat in het teken stond van de LHBTIQA+ thematiek. Wat ons betreft een goed startsein voor meer toekomstige samenwerkingen tussen de 10 gemeenten.

Een kleine week later op 11 oktober 2022, Coming Out Day, volgde de aftrap van de ‘Ik ben …’ campagne. Gedurende de campagne periode van 9 weken, tot Paarse Vrijdag op 9 december 2022, zijn we langs verschillende scholen en jongerenorganisaties gegaan om de film te laten zien, de ‘Ik ben goed zoals ik ben’ les te geven en ruchtbaarheid te geven aan de ‘Ik ben …’ campagne. In de periode voorafgaand en tot op heden communiceren we voortdurend met de deelnemende gemeenten, jongerenorganisaties en onderwijsinstellingen. Met deze continue communicatie zorgen we er gezamenlijk voor dat het project zorgvuldig en lokaal geïmplementeerd wordt.

In dit onderstaande jaarverslag nemen we u mee in ons succes, de resultaten en leermomenten van 2022 en blikken we vooruit naar 2023

OVER DE INITIATIEFNEMERS

Beer Swildens is opgegroeid in Winterswijk en woont sinds 2019 in Amsterdam. Hij zet zich actief in voor de emancipatie van de LHBTIQ+ gemeenschap in Nederland. Dit doet hij door middel van het geven van adviezen, het maken van web programma’s en het meedenken aan het project ‘Ik ben’.

Sinds 2021 werkt hij mee bij Vanjelle Producties aan de korte film ‘Ik ben Levi’.

 

Jelle Kleinhesselink startte in 2015 zijn productiehuis Vanjelle Producties op. Zijn filmdebuut was met de film ‘Homo?! Boeit geen flikker’ . Met deze film is hij langs scholen gegaan en heeft daar veel impact kunnen maken. Maatschappelijke thema’s zoals alcohol en drugs, keuzestress maar dus ook seksualiteit komen aan bod bij zijn films. Sinds 2021 is hij mede producent en regisseur van de film ‘Ik ben Levi’.

 

Tijdens het produceren van de film kwam er al vrij snel het idee om naast de film ook een les te ontwikkelen waar de film onderdeel van is. Zo hopen de makers nog meer impact te kunnen maken. Daarnaast ontstond het aanvullende idee van een positieve campagne over jezelf kunnen zijn. De ‘Ik ben …’ campagne focust op het ‘jezelf’ kunnen en mogen zijn. Hiermee willen de makers jongeren motiveren de ‘Ik ben …’ voor zichzelf in te vullen. Of dit nou door middel van een label is (LHBTIQ) of juist door middel van je eigen naam. Alles is goed, want je bent goed zoals je bent. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en dat kunnen uitdragen naar de buitenwereld.